Cosmeticabedrijven moeten met hun ERP-software zeer specifieke processen in kaart kunnen brengen en tegelijkertijd aan veel wettelijke eisen kunnen voldoen. 

De kwaliteitseisen op het gebied van cosmetica zijn extreem hoog. Er moet te allen tijde voor worden gezorgd dat er geen fouten in de productie worden veroorzaakt door onjuiste samenstellingen of defecte grondstoffen. Ook is het belangrijk om de productie zo efficiënt mogelijk te maken om op de lange termijn op de markt te kunnen overleven. 

Ook verkoop en klantenservice spelen een belangrijke rol. Daarnaast groeien de eisen van klanten op het gebied van transparantie en duurzaamheid. Met ERP-software voor cosmeticabedrijven kunnen al deze taken efficiënter en nauwkeuriger worden beheerd. Dit bespaart tijd en vooral middelen die vervolgens elders kunnen worden ingezet. 

ERP-systemen in cosmeticabedrijven

ERP is de afkorting voor de ondernemende taak van enterprise resource planning. In de kern gaat het om het meest efficiënte gebruik van alle ondernemersmiddelen. Een ERP-oplossing ondersteunt precies dit. Hiervoor worden alle processen van het bedrijf gedigitaliseert in bedrijfssoftware. De gegevens worden vervolgens samengevoegd tot een centrale database en zijn beschikbaar voor alle afdelingen daar.

Op deze manier kunnen processen uit de productie worden gekoppeld aan die van andere afdelingen, zoals inkoop, verkoop of administratie. Dit resulteert in lean en geoptimaliseerde processen overal in het bedrijf die middelen besparen op alle niveaus. Deze kunnen dan winstgevend elders worden binnengebracht. 

Hiervoor bestaat een ERP oplossing uit modules. Elke module vertegenwoordigt een specifiek verantwoordelijkheidsgebied in het bedrijf. De afzonderlijke modules zijn via de centrale database met elkaar verbonden en kunnen zo gegevens met elkaar uitwisselen zonder mediadiscontinuïteit. Voor cosmeticafabrikanten is een bijbehorende productiemodule essentieel.

Daarnaast zijn er echter nog veel meer functies nodig. Zo zijn er modules nodig voor inkoop, verkoop, magazijnbeheer, kwaliteitscontrole en, indien nodig, ook voor onderzoek en ontwikkeling. Daarnaast zijn er al die functies om de administratieve kant van een bedrijf te dekken. In het volgende willen we enkele van deze functies nader bekijken en hun voordelen in de praktijk laten zien. 

Consistente mapping van de productie

Met software pakketten voor cosmetica kunnen alle processen binnen de productie in kaart worden gebracht. Van resourceplanning, kwaliteitscontrole en batchmanagement tot orderverwerking. Tegenwoordig moet de productie ook economisch rendabel zijn in steeds kleinere batchgroottes. 

Steeds vaker willen klanten hun producten individualiseren. Om dit te doen, moeten wijzigingen in recepten of etikettering gemakkelijk en snel aanpasbaar zijn. Productieplanning kan duidelijk worden gecontroleerd, beheerd en gemonitord met de ERP-software. De gegevens van de machines en systemen kunnen ook naar het systeem worden overgebracht en zo een overzicht van eventuele fouten mogelijk maken, die vervolgens proactief kunnen worden behandeld. 

Business Intelligence en rapportage 

Data is het goud van vandaag. Machinegegevens geven informatie over de huidige prestaties en maken het mogelijk conclusies te trekken over de perfecte onderhoudstijd. Data speelt ook een belangrijke rol in de productieplanning. Door een digital twin te creëren, kunnen productieprocessen volledig digitaal worden gepland en uitgevoerd zonder de daadwerkelijke productie te beïnvloeden. Zo is vooraf al duidelijk welke marges onder welke voorwaarden geproduceerd kunnen worden. 

Het ERP-systeem biedt ook de mogelijkheid om continu rapportages te maken met de belangrijkste key performance indexen (KPI’s). Op basis van deze rapportages kunnen betere beslissingen worden genomen op basis van geldige gegevens. Dit helpt om de eigen marktpositie op de lange termijn te behouden en uit te breiden. 

Kwaliteitscontrole in inkomende goederen 

Vooral bij de productie van cosmetica speelt kwaliteitscontrole een centrale rol. Al op het moment van ontvangst van goederen moeten de partijen worden gecontroleerd op hun kwaliteit. Hiervoor biedt de ERP-software verschillende functies waarmee batches na de inspectie kunnen worden gemarkeerd en toegewezen aan de juiste opslaglocatie.

Als een levering niet voldoet aan de eigen eisen van het bedrijf, kunnen deze eenvoudig en snel via het systeem worden geklaagd. Daarnaast wordt er direct gezocht naar alternatieven om geen productiefiles te creëren. 

Customer Relationship Management (CRM)

Sales, marketing en customer service vinden allemaal hun plaats in een bijbehorende CRM-module. Hier worden alle maatregelen van eenbedrijfdie gericht zijn op het behouden van klanten gebundeld. Voor elke klant wordt een klantenbestand aangemaaktwaarin alle informatie en contacten met deze klant worden opgeslagen.

De klantenservice kan zo snel reageren op vragen en heeft altijd alle nodige informatie bij de hand. Door de data te evalueren kunnen nieuwe inzichten in de wensen en voorkeuren van klanten worden verkregen, die vervolgens door marketing en sales kunnen worden gebruikt om kansen te maximaliseren. 

Vind de juiste ERP-software voor cosmeticabedrijven

De markt zit vol met ERP-pakketten van verschillende ERP-aanbieders. Met onze vergelijkingstool op www.erpoverzicht.nl heeft u dan de mogelijkheid om veel verschillende systemen op de markt direct volgens uw criteria te filteren en met elkaar te vergelijken. Zo kom je snel op je persoonlijke shortlist. 

Pin It on Pinterest